-
do 22 mei20:00 - 20:45Theaterzaal
Vrije plaatskeuze Standaard € 15,00
Na jarenlange radiostilte ontvangt Diya een paar dagen geleden het bericht dat haar vader is overleden. Een vader die ze alleen kent van stille fotoalbums en van de verhalen van anderen over hem. Verhalen die van hem een boeman maken, een embleem van giftige masculiniteit. Nu zit ze op de achterste rij in het crematorium en wordt ze overspoeld door gevoelens van woede, verontwaardiging en machteloosheid.
Het is te laat om hem te leren kennen. Om hem te spreken. Om gehoord te worden. Of toch niet?
Dil Mein is een rauwe monoloog met muzikale elementen die thema’s van intergenerationeel trauma, rouw en zelfdefinitie onderzoekt. Een voorstelling waarin een dochter ruimte houdt voor haar eigen gevoelens en tegelijkertijd begrip voor haar vader probeert te vinden met een liefdevolle blik. Diya wil zijn toxische, kwetsende gedrag niet goed te praten, maar tracht wel de sociaal-maatschappelijke kaders te schetsen waarbinnen mannelijkheid gecreëerd wordt en gevangen zit. Lukt het om haar vader en hun relatie te herdefiniëren en te bevrijden van deze patriarchale en koloniale kaders?
‘’ Papa
Ik had je zo graag nieuw vocabulaire willen geven
Zodat je kon leren om jezelf te herdefiniëren
Wij zouden ons eigen taaltje hebben
Een mix van gebroken Sarnami, Sranan, Hindi en Nederlands
Hum mangiel sune
Tu kontjie mange bole
Tu humse batya
Mi wan’arki yu
Tak’nanga mi
En ik had zo graag willen luisteren naar je
Terwijl je stamelde over nieuwe versies van jezelf’’
Dil Mein is Devika Chotoe’s debuut als regisseur en toneelschrijver. Binnen het Hoge Ogen traject van Bijlmer Parktheater doet Devika onderzoek naar het ontwikkelen van haar eigen unieke signatuur als multidisciplinaire theatermaker, waarbij zij zich laat inspireren door haar Hindostaanse identiteit. De mix aan culturen en invloeden komt terug in de voorstelling via de theatrale verbeelding, de muziek, dans en enscenering.
Over Devika
Devika Chotoe (1992) (zij/haar) is een theatermaker, toneelschrijver en filmjournalist. Haar route langs verschillende disciplines (dans, spoken word, onderzoek, beeldende kunst, theater en film) heeft geleid tot een hybride maakpraktijk waarin zij de kruisbestuiving met verschillende disciplines volledig omarmt.
Devika’s grootste drijfveer als maker is om momenten te creëren waarin (gezamenlijk) voelen er mag zijn. In een wereld die drijft op verschillende vormen van onderdrukking ziet zij in contact staan met de gevoelswereld als een politieke daad. Daarnaast vraagt Devika zich regelmatig af hoe kunst kan bijdragen aan het overbruggen van verschillende wereldbeelden en het kritisch bevragen en ondermijnen van dominante paradigma’s. Dit doet zij door werk te maken waarin onderbelichte perspectieven, die voornamelijk relateren aan haar Hindostaanse en queer achtergrond, centraal staan. Hiervoor werkt zij onder andere met autofictie en met invloeden uit de Indiase en Caribische cultuur.
Devika studeerde in 2022 af aan de School for New Dance Development (AHK) en schrijft ook over film voor de Volkskrant. Zij heeft deel uitgemaakt van Poetry Circle 020 en is als onderzoeker verbonden geweest aan If I Can’t Dance. Verder heeft Devika onder andere werk vertoond of opgetreden in Kunsthal Rotterdam, het Stedelijk museum, de Appel, Muiderslot, SAVVY Contemporary Berlin en Frascati.
Credits, cast & crew
Tekst & Regie Devika Chotoe / Spel Lakshmi Gajadin / Muziek Dizzi Geetha / Dramaturg Liet Lenshoek / Scenografie Nadia Bekkers / Artistiek advies Jolanda Spoel / Techniek & Productie Bijlmer Parktheater