©Lowiegraphy

“Stel je een transformatie voor die zo ingrijpend is dat het je hele identiteit en gevoel van verbondenheid hervormd”. 

Nieuwste Maker Dizzi Geetha spreidt vleugels tijdens creatieproces voor Metamorphosis

Op 6 december staat Bijlmer Parktheater’s Nieuwste Maker Dizzi Geetha met de voorstelling Metamorphosis in ons theater. Als multi-instrumentalist, componist, DJ, workshopdocent, soundhealing artiest en ceremonieleider is Dizzi al vele jaren actief. Met het Hoge Ogen-traject van Bijlmer Parktheater maakt Dizzi debuut als nieuwe theater-maker en spreidt zij vleugels om een persoonlijke én universele ervaring te delen. Sharona Lautoe sprak Dizzi onlangs.

Kan je je pad beschrijven tot het worden van een Nieuwste Maker? 

Dit pad is zeer inspirerend, leerzaam en vooral bevrijdend. Ik vind het bijzonder interessant om een voorstelling te creëren en een verhaal te vertellen, niet alleen door middel van muziek. Ik heb altijd de neiging gehad om mezelf kleiner te maken dan ik ben en mij te verstoppen. Door dit traject ervaar ik echter dat ik echt openbreek en mijn talenten meer omarm dan ooit tevoren. In zo'n korte tijd heb ik ontzettend veel over mezelf en mijn mogelijkheden ontdekt. Deze groei zie ik niet alleen terug in mijn makers-schap, maar ook in mijn ontwikkeling als persoon.

Ik beschouw het als een bijzonder voorrecht dat ik de kans heb gekregen om mezelf te ontwikkelen als multidisciplinaire maker. Mijn dank gaat uit naar het Bijlmer Parktheater voor deze geweldige mogelijkheid.

Wilde je altijd al een voorstelling maken?

Ik heb altijd de droom gehad om zoiets als dit te doen, maar ik had nooit het lef of het geloof in mijzelf om er werk van te maken. Door de steun van de mensen op mijn pad kreeg ik echter steeds meer vertrouwen in mezelf, en vond ik de moed om in het diepe te springen.

Hoe ben je gestart met het maken van muziek en wat maakt dat je multi-instrumentralist en componist bent geworden?

Als kind had ik altijd al een fascinatie voor muziek, en vooral voor drums en percussie. De drums uit Sri Lanka lieten mijn hart altijd sneller kloppen. Ik groeide op in een klein dorp in Nederland, waar jaarlijks een folkloriade-festival werd georganiseerd. Hierbij kwamen dansgroepen uit verschillende landen bijeen. Het gezin waarin ik opgroeide fungeerde meerdere jaren als gastgezin voor de dansers en muzikanten, waaronder de Sri Lankaanse dansgroep Sama Ballet. Ik was gefascineerd door deze mensen en enorm geïnspireerd door hun optredens.

Tijdens hun shows voelde ik me volledig thuis. De klanken van de drums lieten me alles en iedereen om me heen vergeten. Op dat moment wist ik al dat ik drummer wilde worden.

Het grootste deel van de instrumenten heb ik mezelf aangeleerd; ik ben autodidact, op een paar klassieke pianolessen na. Ook drummen heb ik mezelf aangeleerd, al heb ik uiteindelijk ook vier jaar drums gestudeerd aan de Popacademie en de Rockacademie.

Na jaren te hebben gedrumd in verschillende bands, besloot ik dat ik meer wilde doen dan alleen drummen, en begon ik met produceren en componeren. Al snel merkte ik dat dit me veel meer voldoening gaf, omdat ik mij dan met alle lagen van de muziek kon bezighouden.

En misschien leuk om te vermelden: binnenkort breng ik mijn eerste twee singles uit! Debuutsingles Hanush en Takita zijn inmiddels te beluisteren op alle muziekplatforms, red.

Wat betekent spiritualiteit voor jou?

Spiritualiteit betekent voor mij: verbinding maken met je schaduwkant. Alles wat we normaal gesproken willen wegstoppen of negeren, juist omarmen en leren accepteren. Spiritualiteit draait voor mij om bewustwording van jezelf en alles wat daarbij hoort en respect hebben voor alles wat leeft.
Ik denk dat ik het leven zie en benader als een grote ceremonie, en zo ook dit project. Ik omarm alles wat ik leer, ook als de lessen soms minder prettig zijn. Ik streef er altijd naar om mijzelf verder te ontwikkelen tot een betere versie van mezelf.

Met wie/wat spreek je tijdens je creatieproces? Jezelf, een specifiek persoon die je hoopt te bereiken? Een muse? 

Ik ben zelf voortdurend bezig met de verdere ontwikkeling van dit project. De momenten met Jolanda Spoel (artistiek directeur BPT) en José Montoya (theatermaker en -speler), die mij artistiek ondersteunen, zijn daarbij ontzettend waardevol, net als de bijdragen van Naima Souhair, die de dans en beweging in Metamorphosis verzorgt. Hun ideeën en kennis inspireren mij om alles verder uit te werken en naar een hoger niveau te tillen.

Ook Enver Husicic inspireert mij. Hij schrijft mee aan Metamorphosis en zijn aandeel is heel waardevol. Daarnaast wil ik de rest van de mensen van het Bijlmer Parktheater niet vergeten: de techniek, productie en PR, die me op alle mogelijke manieren helpen om het beste uit dit project te halen. Ook deel ik mijn werk vaak met mijn partner, en ik hecht veel waarde aan haar mening.

In welke disciplines merk je groei in sinds de start van je traject bij Bijlmer Parktheater?

Ik blijf groeien in het componeren en heb daarnaast spoken word ontdekt. Ook ga ik een stuk rappen in de voorstelling. Een nog grotere stap is, dat ik zelf ga dansen en bewegen op het podium. Zowel dansen als rappen zijn dingen die ik altijd voor mezelf heb verborgen gehouden, en het voelt enorm bevrijdend dat ik dit nu met de wereld kan delen.

Hoe voelt het om vanachter de instrumenten en mixboard naar een groter playing field in de spotlight te stappen?

Het voelt echt heel bevrijdend. Alsof alle kettingen die me altijd omringden en verstikten, eindelijk zijn losgebroken.

Speeldata

Dizzi's voorstelling Metamorphosis is te zien bij Bijlmer Parktheater op:

vrijdag 6 december om 20.00 uur

Check hier voor meer informatie & tickets.

Jolanda Spoel, Algemeen Directeur Bijlmer Parktheater, over Dizzi: 

We maakten voor het eerst kennis met Dizzi Geetha toen zij als performer en componist betrokken was bij de voorstellingen Between Us (2021) en Suwokono (2022) die choreograaf Sarah Huygens Jawla bij het Bijlmer Parktheater maakte. Dizzi zocht vorig jaar zelf contact met ons op omdat zij een idee had voor een voorstelling en daar graag met ons over wilde brainstormen.

De thematiek van de voorstelling waarbij de duistere kant van het adoptiesysteem belicht wordt is er één die ons aanspreekt en waarvan we het belangrijk vinden dat dit bredere bekendheid krijgt. Los van het feit dat wij Dizzi een fantastisch multi talent vinden en alleen al om die reden nieuwsgierig zijn naar haar als theatermaker, wisten we ook dat dit voor Dizzi een heel persoonlijk thema is en willen wij Dizzi hierin graag ondersteunen. 

Binnen Hoge Ogen kun je als theatermaker experimenteren en ideeën uitproberen zonder dat daar meteen een grote prestatiedruk op zit. Dizzi’s Metamorphosis is daarmee een debuut dat mogelijk kan leiden tot een grotere, avondvullende voorstelling rond dit thema.