Ongefilterde gesprekken en samenzijn met Simone Zeefuik tijdens de GembertheeSessies
Ontstaan tijdens de pandemie, bieden deze sessies een gezellige sfeer waar kunst, cultuur en diepgaande dialogen samenkomen. Met een mix van (internationale) gasten, zoals Kelechi Okafor en Adrian Van Wyk, en Lashaaawn, biedt dit seizoen een rijkdom aan inspiratie en inzichten. En hoe drinkt Simone haar gemberthee het liefst?
Hoe lang bestaat gembertheesessies en waarom is het in het leven geroepen?
De eerste editie GembertheeSessies, die nog #BPTGembertheeSessies heette voordat Bettina Perremuto ons de hashtag liet heroverwegen, vond plaats op zaterdag 4 september 2021. Onze eerste gast was danser, choreograaf en model Christian Yav. Hij opende de sessie met de première van zijn voorstelling Movements of Soul en werd na afloop geïnterviewd door Tracian Meikle. Tracian verhuisde niet lang daarna naar Lagos en ik heb sindsdien de andere sessies gehost.
Het idee van de sessies ontstond in de periode van de pandemie waarbij m’n goede vrienden en ik, in verschillende groepssamenstellingen, online samenkwamen om nieuwe films en series te bespreken. Onze culturele sector zat op slot dus we konden niet naar het theater of de bios en er waren geen plekken om na afloop na te praten over wat we gezien hebben. We creëerden die plekken zelf en dat zag er destijds uit als schermen vol vakjes waarin je mensen in hun meest comfortabele settings zag. Hoodies, dekens, sofa’s en zelfs bedden, handen gevouwen om bekers sap en mokken thee… in een tijd van crisis creëerden we pockets of coziness. Toen het tijd was om m’n programmavoorstel voor het najaar van 2021 samen te stellen, was dit de vibe die ik naar onze theaterzaal wilde brengen: de relaxation van het uitgebreid over kunst praten met mensen die dezelfde of soortgelijke lenzen, artistieke referenties en basisbehoefte hebben.
De naam komt van Jolanda Spoel die tijdens een brainstorm met ons team iets zei als: “Als jij zo’n sessie organiseert, kun je het de GembertheeSessies noemen.” Ik vond die naam heerlijk en het past mooi bij m’n side-hustle als gembertheecriticus.
Kan je wat vertellen over de symbiose tussen jou en de gast en het publiek? Hoe reageren ze op elkaar? Hoe beïnvloeden ze het verloop van de avond en de keuzes die jij maakt voor volgende edities?
Ik hoop dat elke sessie voelt zoals hoe m’n vrienden en ik ons voelden toen we, als loempia’s in onze dekens gevouwen en met onze drankjes in de hand, ons verzamelden voor onze beeldschermen. Dat gevoel van onder elkaar zijn, ongecodeerd kunnen praten en vrij zijn van uitleg geeft een huiselijkheid waarvan ik hoop dat die terugkomt in de interacties tussen de gasten, het publiek en mij.
Je hebt dit seizoen meer internationale gasten; waarom?
Dit omdat ik een gemengde serie, nationaal en internationaal, beter aan vindt sluiten bij hoe ik hoop dat onze bibliografieën, research, referenties, etc. eruit zien. Het past in ieder geval het best bij die van mij. Ik vind het belangrijk om artistieke werken over Zwartzijn en door Zwarte kunstenaars in conversaties met andere diaspora en/of thuishavens te zien.
Ook wilde ik vanaf deze serie meer edities die directer op elkaar aansluiten. Ik zie bijvoorbeeld een lijn tussen Edge of Here van Kelechi Okafor en het theaterwerk van Lashaaawn. En, ik zie een link tussen het futurisme en world-building zoals Lashaaawn dat in haar sessie op 6 juni zal laten zien en de persoon die voor begin 2025 op m’n wensenlijst staat. Sowieso Lashaaawn op alles-alles.
Wat is jouw persoonlijke link met Adrian Van Wyk? Kun je ons iets vertellen over jouw redenen om hem uit te nodigen?
Adrian en ik ontmoetten elkaar in januari 2023 tijdens het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Ik was jurylid voor de Ammodo Tiger Short Competition en de door José Cardoso geregisseerde film What the Soil Remembers, waarvoor Adrian researcher en producent was, was een van de films in die competitie. Het werk is een van de films die vorig jaar het meeste indruk op me hebben gemaakt en in de jury was iedereen het erover eens: Dit moet één van de winnaars zijn.
De eerste momenten van m’n ontmoeting met Adrian verdienen minstens twee rondes thee en we lachen er nog weleens smakelijk om. Wellicht vertellen we er iets over tijdens onze Gembertheesessie op 29 februari. Sindsdien zijn we in ieder geval met elkaar in conversatie gebleven over films, standbeelden en sculpturen, Nederlands en Afrikaans.
De research waarmee Adrian Van Wyk momenteel bezig is, vind ik bijzonder hoopvol en uitstekend passen bij een aantal belangrijke conversaties over gentrificatie, taal en kolonialisme. Laatst dacht ik tijdens een gesprek met hem: “Zou hij als filmmaker en researcher in aanmerking komen om bij ons een Nieuwe Maker te zijn?” Iets om te opperen tijdens een komend artistiek overleg bij Bijlmer Parktheater.
Wat maakt Kelechi Okafor volgens jou een ideale Gembertheesessies-gast?
Kelechi Okafor is een fenomenale denker en analyst. Ze is sharp-sharp en kraakhelder in haar taalgebruik. Daarnaast is ze een hilarische verteller. Zowel in haar boek als in haar talks weet ze zo haarfijn onze vreugdes, frustraties, angsten en hoop te bespreken. We hebben elkaar in 2021 ontmoet tijdens het Beyond the Beat-festival van het HipHopHuis. Dat was een weekend vol heerlijke tori’s en die vibe bleef, wanneer ik haar daarna tegenkwam aan eettafels in Londen, solide. Haar sessie op 30 maart is er een om absoluut niet te missen.