Kurt van der Elst

Josse Jnr

LOD Muziektheater
Nederlands Theater Festival
  • do 12 sep
    20:00 - 21:25
    Theaterzaal
    Geweest

De drie performers zijn verbonden door de wil om te spelen en door de Nederlandse taal, maar in totaal andere stadia van het leven en met een totaal andere connectie tot de Nederlandse taal.

Junior probeert een verzameling van teksten uit Josses oeuvre te beleven. De verzameling van teksten volgt de biografie van Josse op een heel subtiele manier, waardoor het publiek moet zoeken en zich moet afvragen van wie de verhalen zijn. Junior reproduceert de teksten van Josse woord voor woord
- zo perfect mogelijk. Het is een onhaalbare poging en een marathon voor zijn tong en hersenen. Hij vraagt Josse af en toe om hulp. Wat bedoelt hij met deze woorden? Hoe moet hij dit spelen?

Hun twee lichamen staan op gespannen voet met elkaar en in sterk contrast, hoewel ze met hun monden toch hetzelfde proberen te bereiken. Er ontstaat een delicate spanning tussen de migrant die om hulp vraagt aan de witte Europeaan, en de worsteling iemand te willen helpen zonder in het paternalisme te vallen. Soms wordt regisseur Ahilan hierbij ingeschakeld als bemiddelaar.

Hij zit, metaforisch en letterlijk, tussen de twee in. Niet zwart en ook niet wit. Door zijn complexe positie probeert hij beiden te vertalen en wordt zo langzaamaan medeplichtig als performer. Zijn regisseursschap en opzettelijk neutrale positie wordt blootgelegd.

In JOSSE JNR. voert theatermaker en performer Ahilan Ratnamohan samen met Josse De Pauw en Etuwe Bright Junior onderzoek uit naar het leren van taal en de onvermijdbare machtsrelaties die hieruit voortkomen. Wat kunnen de teksten van De Pauw, stilistisch zo Europees en abstract, betekenen op een ander lichaam? Hoe kunnen deze teksten en esthetiek - die ondertussen de Vlaamse canon grotendeels hebben gedefinieerd - een andere poëzie bereiken? Is Vlaams-zijn overdraagbaar?

Of deze toren van Babel ooit de hemel bereikt, is zeer de vraag, maar Josse Jnr. laat zien dat het bouwen ervan zinvol genoeg kan zijn. Zonder spektakel, kitsch of sentimentaliteit, eerder zacht brutalisme.

Klaas Tindemans voor Etcetera

Over de makers

AHILAN RATNAMOHAN (Australië, °1984) is een performer en theatermaker die werkt met atypische vormen en invloeden in de theatercontext, in het bijzonder voetbal en taalleerprocessen. Hij werkt vaak met mensen zonder klassieke theateropleiding.

Na het behalen van een filmdiploma aan de Technische Universiteit in Sydney in 2005, probeerde hij carrière te maken als profvoetballer in Nederland, Zweden en Duitsland. Sinds 2007 maakt hij live performance- stukken. Zijn ontwikkeling kwam tot stand door samen te werken met diverse in Sydney gevestigde gezelschappen en artiesten, in het bijzonder Urban Theatre Projects, Branch Nebula en Martin del Amo.

In 2013 bracht hij zijn eerste werk als regisseur in première, Michael Essien I want to play as you ... in Antwerpen, wat leidde tot de oprichting van The Star Boy Collective - een performance-groep bestaande uit West-Afrikaanse voetbalmigranten - en de oprichting van Star Boy Productions en Reverse Colonialism!

Met producties als SDS1 en Drill onderzocht hij de culturele en choreografische mogelijkheden van voetbal en atletiek. Sinds 2013 werkt hij in Europa, met als basis in Antwerpen voornamelijk residentie bij Monty Kultuurfaktorij. Hij blijft zowel in choreografie als in sociaal-politiek theater werken. Meest recent creëerde hij een trilogie van werken waarin hij de politieke kracht van taal verkende tijdens een residentie op het Homo Novus Festival in Riga en presenteerde hij Mercenary op LIFT.

Acteur, auteur en regisseur JOSSE DE PAUW (België, °1952) maakt deel uit van de artistieke kern van LOD muziektheater. Hij begon zijn loopbaan in 1976 met Radeis International, een succesvolle theatergroep die tot 1984 voorstellingen speelde in heel Europa en overzee, van Vancouver tot Los Angeles, van Caracas tot Hong Kong. Sinds 2004 ontwikkelt hij zijn theaterwerk bij LOD.

Bij LOD was hij onder andere schrijver, speler en maker van succesvolle theaterstukken als: Die Siel Van Die Mier (met Jan Kuijken), An Old Monk(met Kris Defoort Trio), Huis (met Jan Kuijken), De Helden (met Dominique Pauwels), De Mensheid (met Arnon Grunberg, Kris Defoort & Claron McFadden), De Blinden (met Jan Kuijken), a concert called landscape (met Kris Defoort Trio) en Rhapsody (met Frederik Neyrinck). Als acteur is hij te zien in de LOD-producties Wat De Bomen Weten (met Dominique Pauwels & Fabrice Murgia) in Moby Dick, At Last Queequeg Speaks (met Gorges Ocloo & Dominique Pauwels) en in The Butcher (van en met Gorges Ocloo).

Credits, cast & crew

Concept, regie & spel: Ahilan Ratnamohan / Tekst & spel: Josse De Pauw / Spel: Etuwe Bright Junior / Dramaturgie: Petar Sarjanovic / Kostuums: Anne-Catherine Kunz / Techniek: Timme Afschrift & Gilles Roosen / Productieleiding: Liesbet Termont / Productie: LOD muziektheater / Coproductie: Theater Kampnagel Hamburg, Robin vzw, Explore the North - PAFFF Leeuwarden.