Ontmoet Terra Dakota: Nieuw Bestuurslid Bijlmer Parktheater

Maak kennis met Terra Dakota, een Amsterdam-Noorderling met Surinaams-Ghanese roots en een passie voor rechtvaardigheid. Als jurist, activist en sociaal ondernemer versterkt ze nu het bestuur van Bijlmer Parktheater. Terra wil haar diverse achtergrond en betrokkenheid bij maatschappelijke initiatieven inzetten om bij te dragen aan een solidaire stad. 

We vragen Terra onder meer wat ze doet in het dagelijks leven en hoe zij bij ons terecht is gekomen en wat haar drijfveren zijn in haar leven. Een warm welkom voor Terra Dakota bij Bijlmer Parktheater!

Terra, hoe zet jij je passie voor rechtvaardigheid en kunst in voor positieve verandering in de gemeenschap?

In het dagelijks leven ben ik jurist, activist en sociaal ondernemer. Mijn passie voor rechtvaardigheid en het verlangen om positieve verandering te brengen, hebben me ertoe gebracht rechten te studeren aan de UvA.

Op dit moment vervul ik de rol van beleidsadviseur bij een welzijnsorganisatie en zet ik me actief in bij Verdedig Noord, een bewonersbeweging die strijdt tegen gentrificatie in Amsterdam-Noord door middel van kunst en activisme. Daarnaast maak ik deel uit van Stichting Productiehuis Noord, het mediaplatform van onze beweging, en ben ik lid van Coöperatie 5711, waar we streven naar de ontwikkeling van maatschappelijk vastgoed en het beheren van buurtplekken.

Naast mijn betrokkenheid bij verschillende organisaties, ben ik ook actief in de adviesraad van Stichting Amsterdam 750 en vervul ik de rol van voorzitter bij stichting United Painting en Stichting Kindvolk. Mijn dagen zijn gevuld met activiteiten, maar in mijn vrije tijd geniet ik ervan om samen met vriendinnen op stap te gaan, te koken en te zwemmen.

Als gepassioneerde voorstander van kunst en cultuur geloof ik sterk in de kracht van kunst om positieve verandering teweeg te brengen. Mijn vriendinnen zouden mij waarschijnlijk beschrijven als iemand die gedreven is, sociaal betrokken en altijd klaar staat voor anderen. Het is mijn missie om bij te dragen aan een rechtvaardigere wereld en de gemeenschap waar ik deel van uitmaak te versterken.

Wat is je connectie met de Bijlmer?

Mijn connectie met de Bijlmer is diep geworteld door mijn ouders. Ze hebben elkaar ontmoet in de Bijlmer, en hoewel ze later naar Noord zijn verhuisd, is Zuidoost altijd als een tweede thuis voor me gebleven. Recentelijk heb ik de beslissing genomen om zelf naar Zuidoost te verhuizen. Het voelt bijzonder om nu zelf deel uit te maken van de gemeenschap waar mijn ouders hun verhaal begonnen, en ik kijk ernaar uit om mijn eigen connectie met de Bijlmer verder te versterken en te koesteren.

Waarom wilde je bij het bestuur en wat hoop je bij te dragen?

Ik heb de keuze gemaakt om deel te nemen aan het bestuur van Bijlmerpark Theater omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn passie voor kunst en cultuur, mijn diverse achtergrond en mijn betrokkenheid bij uiteenlopende maatschappelijke initiatieven van waarde kunnen zijn voor de organisatie.

Door mijn gedrevenheid, sociale betrokkenheid en mijn altijd klaarstaan voor anderen, hoop ik in het bestuur een positieve energie en een divers perspectief te brengen. 
Mijn doel is bij te dragen aan het versterken van een solidaire stad. Hierbij zie ik kunst en cultuur als krachtige instrumenten om verbinding te smeden, perspectieven te verruimen en de gemeenschap te versterken. Ik ben ervan overtuigd dat het Bijlmerpark Theater de perfecte plek is om deze doelstellingen te realiseren en een positieve invloed uit te oefenen op zowel de cultuursector als de bredere gemeenschap in Zuidoost.

Wat was je favoriete toneelstuk/dans-voorstelling van het afgelopen jaar en waarom?

Mijn favoriete voorstelling van het afgelopen jaar was zonder twijfel "FUNK: A Cosmic Horizon". Choreograaf Christian Guerematchi heeft met dit meesterwerk een diepgaande boodschap weten over te brengen. De voorstelling onthult op prachtige wijze dat ons lichaam onbewust reageert op de culturele tradities die in ons bloed zitten, en de trauma's die van generatie op generatie worden doorgegeven.

Wat deze voorstelling zo indrukwekkend maakte, was de manier waarop de dansers zich uitdrukten in een zoektocht naar hun 'mothership' verbinding, een culturele esthetiek vermengd met sciencefiction. Het idee van 'witte maskers', zoals beschreven in Frantz Fanons 'Black Skin, White Masks', werd op een krachtige manier belicht en doorbroken.

De vier ontheemde dansers en de soliste namen me mee op een reis die diep onder hun eigen huid ging en verder dan de aarde zelf, op zoek naar een connectie met de kosmos. De combinatie van dans, livemuziek en de poëtische teksten van Sun Ra creëerde een atmosfeer van euforische ontlading. De ritmes van Chelsea Laverne openden als het ware een portaal naar de kosmos.

Geïnspireerd door de diepe emoties in Fanons woorden en de poëzie van Sun Ra, heeft Christian Guerematchi een meesterwerk gecreëerd dat een fysieke vertaling biedt van de zoektocht naar zelfbewustzijn. "FUNK: A Cosmic Horizon" heeft me diep geraakt en mijn waardering voor de kracht van dans als expressiemiddel versterkt. Het was niet zomaar een voorstelling; het was een indrukwekkende reis door cultuur, emotie en het universum zelf.

 

We zijn blij met je komst, Terra Dakota. En we kijken uit naar een vruchtbare samenwerking!