@Lowiegraphy

Nieuwe Maker Michael Wanga onderzoekt in Den Mi Wesu zijn eigenheid via eclectische beweging

Michael Wanga is onze nieuwe maker binnen het Hoge Ogen traject van Bijlmer Parktheater, performer, muzikant (bekend onder de naam Karpachii) en kunst-sjamaan. In het Hoge Ogen traject krijgen nieuwe makers de kans om samen met een team professionals uit verschillende gebieden te bouwen aan een eigen voorstelling. Michael staat in september op het Fringe festival met zijn 1e solovoorstelling Den Mi Wesu (Papiamentu voor ‘In Mijn Botten’), waaraan hij deze zomer zal werken. 

We spreken Michael in de ochtend, net voor een repetitie van een stuk waarin hij als performer het podium betreedt. “De gezelschappen en makers weten me te vinden, maar ik kijk er ook erg naar uit om deze zomer, als de theaters sluiten, mijn eigen voorstelling te ontwikkelen en maken”.  Michael is afkomstig uit een muzikaal gezin. “In mijn familie zijn de meesten of medici of artiesten. Mijn moeder stond op het podium terwijl ik in haar buik zat en ik heb mijn hele leven ervaring opgedaan op het gebied van performance, dans en muziek.”

Als b-boy en battle danser trainde Michael al jarenlang zijn explosiviteit en kracht. Door stappen in het theater te zetten, ondervond hij een andere, theatrale toepassing van zijn charismatische stijl als breaker. In deze solo voorstelling wil hij nog een stap verder gaan, naar een meer intuïtieve benadering van zijn bewegingstaal. Hij gebruikt de spiritualiteit van zijn thuisland Curaçao, om tot een nieuwe vertaling van zijn identiteit te komen - in ritme en beweging.

Nature & Nurture

“Ik zie mezelf als kunstsjamaan. Ik breng een gevoel over naar het publiek. Uiteraard is dat entertainment, maar ook zeker componenten van spirituele en mentale ontwikkeling. De komende tijd wil ik onderzoeken wat de connectie is tussen intuïtieve bewegingen (die in mijn genen zijn overgedragen) en de bewegingen en skills die ik heb opgebouwd. Sommige bewegingen zitten in je lijf, een baby uit een Caribisch gezin, heeft een aantoonbaar andere relatie met dans en beweging, dan een baby uit bijvoorbeeld Brabant of Indonesië . Daarnaast heb ik vanaf jongs af aan breaking, capoeira en hiphop gedanst; dansstromen die mijn natuurlijke bewegingen versterkten. Die stromen wil ik combineren. Uitzoeken wat intern plaatsvindt, en wat uitgroeit naar een manier van uiten of een techniek. Wat is onderdeel van ritueel en wat is skill?

Hoge Ogen

Tijdens dit traject wil Michael losbreken van mentale begrenzingen, om zo de natuurlijke beweging ruimte te geven en daarmee te experimenteren. Simultaan wil hij zijn fysieke grenzen opzoeken en kijken wat skill is en wat eigen gemaakt kan worden en op die manier onderdeel kan worden van de intuïtieve beweging van hemzelf en volgende generaties.  Michael heeft tijdens het creatieproces een publiek voor ogen dat deels uit Curaçao komt (en dus een inherente connectie hebben met de bewegingen, thematiek en spiritualiteit) en deels een publiek die afstand heeft tot deze cultuur.

“Ik wil in de komende periode ondervinden op welke manieren ik boodschappen kan delen. Welke rol woorden kunnen spelen in een stuk waar beweging centraal staat. Beweging kan multi-interpretabel zijn en dat is mooi. Maar hoe kan ik met woord het stuk ook toegankelijk houden voor het publiek. Dat vind ik interessant om te onderzoeken. Hoe kan ik decor, dramaturgie, licht, humor, woord en gezichtsuitdrukkingen gebruiken om de connectie met het publiek te maken en een baseline voor hen creëren om ze mee te nemen op de reis die ik met beweging maak?”

Den Mi Wesu

Ritme en spiritualiteit horen bij elkaar. Ze verbinden ons met de oerkracht in onszelf. Ritme wordt ons niet aangeleerd, maar doorgegeven vanuit de muzikale tradities van onze voorouders. Klank en beweging zijn de dragers van de geschiedenis in de Afro-Caribische cultuur. Michael is altijd verteld dat hij van twee sterke stammen afkomstig is. Aan zijn vaders kant, de inheemse bevolking die heeft zien te overleven op de Caribische eilanden en aan zijn moeders kant, de bevrijde slaven die daar uit Afrika naartoe gebracht werden. Als deel van de nieuwe generatie afstammelingen van de Afro-Caribische diaspora, is Michael op zoek naar de connectie met zijn voorouders. Een band die hij haalt uit ritme en spiritualiteit, waarvoor hij diep wil graven in de verhalen en geluiden die hem door generaties heen hebben gevormd. Den Mi Wesu is een ‘deep dive’ in de origine van de spirituele beleving en hoe ritmische uitingen dat versterken. Een uitgraving van instrumenten, stem en beweging waarmee Michael zijn eigen wortels wil blootleggen.

Speeldata

Michael’s voorstelling is te zien tijdens het Fringe Festival Amsterdam bij Bijlmer Parktheater op:

vrijdag 8 september om 20.00 uur

zaterdag 9 september om 15.00 uur en 21.00 uur

vrijdag 16 september om 19.00 uur

Hou onze socials in de gaten voor updates en een Instagram take-over gedurende zijn Hoge Ogen Traject! 

Noot voor redactie

Beeld beschikbaar via deze link: Persmap Hoge Ogen 2023 - Michael Wanga 

Neem voor meer informatie en interviews contact op met Sharona Lautoe: pr@bijlmerparktheater.nl of via telefoonnummer 020 - 311 39 58.